Kennisfestival 2015

De STIR leercoöperatie is aanwezig met drie beleving stands: het verleden (uitgevoerd door het Erfgoedhuis Eindhoven), het heden (door Wise City) en de toekomst  (door Stad van Morgen).

image

De boodschap van de STIR samenwerkingsgroep rond bewustwording, empathie en cocreatie, middels het aanbieden van micro belevingen werd goed ontvangen. Wat vooral opviel was de energieverandering van de bezoekers voor en na hun aanraking met ons.

Het eerste contact blijkt moeilijk. Het publiek van docenten en school bestuurders loopt rond door het Evoluon en komt in aanraking met veel prikkels. Deze verwerkt men niet zomaar. Men loopt er langs en leest oppervlakkig de A3 bordjes die summier beschrijven wat er bij deze ene beleving tussen 76 anderen te zien is. Er is amper oogcontact met de standhouders. “Nee, ik kijk gewoon even” zegt men nog even vluchtig alsof men door de verkoper van toiletartikelen in de Hema wordt aangesproken.

Het woord “bewustwording” wekt nieuwsgierigheid. “Mijnheer, achter dit gordijn vindt u datgene wat het allerbelangrijkste is voor de rest van uw leven”. Met enig wantrouwen kijkt men ons aan. “Ik heb geen tijd, ik moet nog….”. Met enig aandringen, nadat blijkt dat het bezoek achter dat gordijn maar een paar seconden hoeft te duren, weet men toch de moed te verzamelen om achter het gordijn op zoek te gaan naar dat allerbelangrijkste, wat dat ook moge zijn.

Niemand blijft de genoemde 5 seconden! In een van de gevallen moesten we na 10 minuten de persoon vragen om eruit te komen. “Dit is het! Geweldig! Dit is mijn toekomst, heerlijk” was het enige wat hij zegt met een glimlach van oor tot oor. Een groepje gaat naar binnen en raakt in gesprek. Na ruim 20 minuten wil men niet meer weg.

Veel mensen gaan naar binnen met een serieuze, onderzoekende blik en komen hard lachend en volledig open voor gesprek naar buiten. Daarna nemen ze alle tijd om met ons te praten, soms ten koste van andere nieuwsgierigen die verbaasd op de explosie van positieve energie afkomen maar het vrolijke gesprek amper kunnen volgen omdat men zich niet in dezelfde energiepatronen bevindt. Men komt af op een externe prikkel (een robot, een software pakket, een lesmethode) terwijl wij het hebben over innerlijke bezieling, openbaring en zelfbewustzijn.

Onze gesprekken gaan over de verbinding, empathie en cocreatie. We nodigen uit tot samenwerking met de nieuwe generaties als zoekende zielen die we de wereld laten ervaren vanuit menselijke kernwaarden zoals gezondheid, veiligheid, samenredzaamheid, voeding en zelfbewustzijn (Sustainocratie). We benoemen enkele van de vele micro’s die we beschikbaar hebben en waar we lokaal en internationaal emotionele, spirituele of lichamelijke beleving (STIR) en rationele verwerking (School) combineren tot bewustwording, empathie en cocreatie niveaus van maatschappelijke toegevoegde waarde. We praten over de School of Talents voor autisme of de STIR HUBS voor uitwisseling van Triple”i” innovaties door heel Europa.

We noemen complexe voorbeelden zoals de gezonde verstedelijking met AiREAS of samenredzaamheid vanuit de FRE2SH boerderijen en stadsvergroening. We verkopen niets maar nodigen uit tot samenwerking met de jeugd, de wijken, de scholen en de ouders als gemeenschappelijk hoger doel vanuit kernwaarden die ons vandaag hebben verbonden.

image
Een simpele oefening om van 2D redeneren te komen tot ruimtelijk 3D en 4D inzicht

Meer informatie?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s